Strona g³ówna Kontakt Mapa strony Kana³ RSS





Celebrator - imprezy fanów Depeche Mode





ARCHIWUM - ARTYKU£Y
Hirek Wrona na tropie ukrytych skarbów Depeche Mode
 Gazeta StoÅ‚eczna (08.06.2006)
Pięć piosenek Depeche Mode, które powinny były zostać hitami.

"Personal Jesus", "Enjoy the Silence", "World in My Eyes" - wielkie przeboje Depeche Mode, które zna nie tylko każdy szanujący się fan grupy, ale też każdy, kto chociaż trochę słucha muzyki. Ale płyty DM to kopalnie niezwykłych kompozycji! Specjalnie więc do naszej wkładki poprosiliśmy dziennikarza muzycznego i wielkiego fana zespołu Hirka Wronę, żeby opowiedział nam o pięciu piosenkach, które mogły zostać hitami, a z niewiadomych przyczyn nie zostały.

1. "Photographic" z debiutanckiej płyty "Speak & Spell" z 1981 roku. Początkowo utwór ukazał się na jednej z klubowych kompilacji w 1980 roku. "Photographic" to typowa piosenka dla Vince'a Clarke'a, wtedy głównego kompozytora zespołu, oparta na pulsującym rytmie automatu perkusyjnego i chwytliwej linii syntezatora. Vince Clark przeniósł to brzmienie potem na muzykę Yazoo oraz Erasure. Siła utworu leży w jego prostocie i melodii -momentalnie rozpoznawalnej. "Photographic" to jeden z flagowych utworów nurtu synth-pop, za którego twórców uznaje się Depeche Mode ery "Speak & Spell". W owym czasie "Photographic" był numerem jeden wśród fanów Depeche Mode. Ja lubię go za melodię i energię.

2. "Something to Do" z "Some Great Reward" z 1984 roku. Kompozycja otwierała płytę, nadając jej charakterystyczny industrialno-elektroniczny ton. Martin Gore prezentuje się jako jeszcze dojrzalszy kompozytor i autor tekstów. Produkcja utworu zasługuje na najwyższe uznanie - dynamiczny, jakby w klimacie rockabilly podkład rytmiczny, monotonna linia syntezatora i zawodzące, moderowane wokale Gahana. Utwór zupełnie spokojnie mógł być singlem, ale ustąpił niekwestionowanym perłom, takim jak "Blasphemous Rumours" czy "Master and Servant". Depeche Mode ugruntowali swoją pozycję czołowego twórcy elektronicznego popu. Jeden z pierwszych utworów DM, jakie usłyszałem. Mam do niego duży sentyment.

3. "Halo" z płyty "Violator" - zdecydowanie najlepszej, moim zdaniem, w dorobku zespołu. Utwór opiera się na połamanym dance'owym beacie, wstawkach gitary i nastrojowych smyczkach. "Halo" to utwór miłosny, podmiot liryczny w przejmujący sposób wyznaje, że gotów jest znieść największe cierpienia tego świata, byle tylko móc trzymać w ramionach swoją ukochaną osobę. W "Halo" znajduje się kwintesencja dojrzałego stylu Depeche Mode, którzy osiągają tutaj absolutny kreatywny szczyt. Pełna przestrzeni aranżacja pozostawia mnóstwo miejsca dla wokali Gahana, równocześnie pozwalając błyszczeć oryginalnej, pełnej ciekawych zmian akordów melodii. Wielu fanów Depeche Mode uważa "Halo" za jeden z najlepszych utworów w katalogu zespołu.

4. "Higher Love" z "Songs of Faith and Devotion". Depeche Mode rozbudowali swoją dźwiękową stylistykę, sięgając do rocka. Zmiany te, za którymi stał rzekomo Dave Gahan, nie zrewolucjonizowały do końca brzmienia zespołu, który cały czas opierał się w dużej mierze na syntezatorach. "Higher Love" pokazuje ewolucję produkcyjnej strony nagrań grupy. Przestrzeń zagęszcza się, pojawiają się chórki, znika wrażenie pustki i ciszy charakteryzujące bardziej "kliniczne" utwory Depeche Mode. "Higher Love" to coś w rodzaju nowoczesnego gospel ochłodzonego elektronicznym beatem. Na pierwszy plan wysuwa się, jak zawsze w przypadku tego zespołu, fantastyczna melodia.

5. "Sister of Night" z "Ultra". Podobno przed rozpoczęciem nagrywania płyty "Ultra" Dave Gahan przeszedł cykl lekcji śpiewu. Potrzebne mu one były czy nie, głos Gahana z całą pewnością jest najważniejszym elementem tej przejmującej ballady. Wyważona, skąpa aranżacja stanowi idealne tło dla skupionego śpiewu Gahana. Wokalista nie popisuje się, trzymając swój głos w ryzach, jakby tłumił emocje. Martin Gore napisał tekst o bólu i cierpieniu, któremu ukojenie dać może tytułowa "sister of night". Obok Gahana najbardziej słyszalny jest powolny beat, reszta dźwięków, w tym bardziej emocjonalne chórki Gore'a, pobrzmiewa delikatnie, poza główną kompozycją.
Strona g³ówna Do góry
Copyright © 2005-2024 Modern Mode
Realizacja : DIALNET
strona g³ówna /  news /  zespó³ /  dyskografia /  galeria /  teksty /  fani /  archiwum /  strona