Strona g│ˇwna Kontakt Mapa strony Kana│ RSS





Celebrator - imprezy fanˇw Depeche Mode





FANI - ARTYKUúY
Kaczy kuper na głowie
 Wojciech Orli┼äski - Gazeta Wyborcza (23.02.2000)
W po┼éowie lat 80. jednym z najcz─Ö┼Ťciej wyst─Öpuj─ůcych na murach graffiti by┼éy dwie literki DM - inicja┼éy popularnej brytyjskiej grupy graj─ůcej syntezatorow─ů muzyk─Ö pop.

Graffiti to stosunkowo najrzadziej wyst─Öpowa┼éo w centrach wielkich miast - w Warszawie by┼éo tego niewiele, ale nawet tu wystarczy┼éo wsi─ů┼Ť─ç w dowolny autobus podmiejski i wysi─ů┼Ť─ç na jego ko┼äcowym przystanku, na przyk┼éad w Piasecznie, ┼╝eby poczu─ç si─Ö jak w krainie Depeche Mode. Poza napisami na murach rych┼éo napotkaliby┼Ťmy tutaj bowiem m┼éodych ludzi, tak zwanych depesz├│w, staraj─ůcych si─Ö czarnym ubiorem i dziwaczn─ů fryzur─ů (zwan─ů "kaczym kuprem" lub "podstawk─ů pod ┼╝elazko") upodobni─ç do cz┼éonk├│w grupy.

Prowincjonalno┼Ť─ç subkultury "depesz├│w" by┼éa przyczyn─ů, dla kt├│rej muzyk─Ö Depeche Mode odrzuca┼éa wielkomiejska m┼éodzie┼╝ inteligencka. Specjalnie podkre┼Ťlam tak─ů w┼éa┼Ťnie kolejno┼Ť─ç przyczynowo-skutkow─ů, wydaje mi si─Ö ona bowiem wa┼╝n─ů cech─ů ca┼éej kultury masowej PRL. T─ů cech─ů by┼éa obsesyjnie przestrzegana kastowo┼Ť─ç. Je┼Ťli co┼Ť lubi┼éa prowincja, to automatycznie odrzuca┼éa to Warszawa czy Krak├│w, bez wnikania w jako┼Ť─ç.

W Europie Zachodniej za najbardziej kastow─ů uchodzi zwykle kultura masowa Wielkiej Brytanii. Ka┼╝de tamtejsze zjawisko popkulturowe ma jakie┼Ť zabarwienie spo┼éeczne. Ofiar─ů tego w┼éa┼Ťnie mechanizmu pad┼éo zreszt─ů Depeche Mode. Grupa pochodzi┼éa z ma┼éego miasteczka w Essex. Sta┼éa si─Ö popularna, kiedy w latach 80. muzyk─Ö syntezatorow─ů spopularyzowa┼é ruch new romantic.

Jednak DM w samym tym ruchu nigdy nie zaistnieli - w┼éa┼Ťnie dlatego, ┼╝e pochodzili z prowincji, a new romantic by┼é fenomenem wielkomiejskiej klasy ┼Ťredniej.

O tym wszystkim pisali w latach 80. polscy dziennikarze muzyczni, wykpiwaj─ůcy kastowe obsesje Brytyjczyk├│w. Nie pisali jednak o identycznych zjawiskach zachodz─ůcych na ich w┼éasnym podw├│rku - nie wiem, czy z przyczyn cenzuralnych, czy po prostu dlatego, ┼╝e najtrudniej dostrzec belk─Ö we w┼éasnym oku. PRL mia┼é by─ç przecie┼╝ w teorii spo┼éecze┼ästwem bezklasowym, tymczasem w praktyce na ka┼╝dym kroku dzieli┼é obywateli na r├│┼╝ne grupy w zale┼╝no┼Ťci od pochodzenia spo┼éecznego.

Paradoksalnie, przy┼Ťpieszona egalitaryzacja naszej kultury masowej dokona┼éa si─Ö dopiero wraz z prze┼éomem roku 1989, kiedy nagle wszystkie inne podzia┼éy zosta┼éy zast─ůpione tylko jednym, bezwzgl─Ödnym, ale klarownym podzia┼éem na bogatych i biednych. By─ç mo┼╝e jednym z przejaw├│w tej egalitaryzacji by┼éa p┼éyta "Tribute to Depeche Mode" nagrana w zesz┼éym roku przez najlepszych polskich muzyk├│w rockowych, kt├│rzy w latach 80. widzieli w "depeszach" tylko nielubianych prowincjuszy, a dzi┼Ť ujrzeli w nich przede wszystkim klient├│w. Mo┼╝e to i lepiej?
Strona g│ˇwna Do gˇry
Copyright © 2005-2017 Modern Mode
Realizacja : DIALNET
strona g│ˇwna /  news /  zespˇ│ /  dyskografia /  galeria /  teksty /  fani /  archiwum /  strona