Strona główna Kontakt Mapa strony Kanał RSS





Celebrator - imprezy fanów Depeche Mode





ASK ANTON - Anton Corbijn odpowiada na pytania fanów (Bong 22)
".W 1979 r. Anton Corbijn kupił egzemplarz "Unknow Pleasures" Joy Division i wkrótce opuścił swój dom w Holandii udając się do Londynu by rozpocząć karierę fotografa. Dziś praca Corbijna jest natychmiast rozpoznawana w świecie rocka. Robiąc zdjęcia dla U2, REM, Bryana Ferry, Nicka Cave'a i wielu innych Corbijn odniósł największy sukces rockowego fotografa swojej generacji." BILLBOARD (1993)



- Czy są plany, aby wydać "Strange III", czyli zbiór połączonych, niedawno wydanych singli video?
Nie ma jak dotąd żadnych planów odnośnie "Strange" z płyty "Songs.", ale mamy zamiar zrobić video "Greatest hits", które ukazałoby się w przyszłym roku i zawierałoby ostatnie klipy.

- Dave jest oczywiście dumny ze swoich tatuaży. Czy podoba mu się, gdy są one wyeksponowane na twoich zdjęciach?
Czasami podobało mu się, szczególnie na pierwszych fotografiach z albumu "Songs."

- Ile ma do powiedzenia grupa, gdy robiony jest klip, kto ma pierwsze pomysły, a do kogo należy ostatnie słowo?
Jest to zależne od piosenki. Czasami wystarczy wspólne spotkanie - jak przy "I Feel You". Zwykle jednak (naprawdę jestem skromny) pomysł pochodzi ode mnie i opowiadam o nim wszystkim. Wtedy słucham uwag zespołu. Alan jest najbardziej zainteresowany, Dave też, ale szczególnie gdy na nim skupia się obraz.

- Pracujesz z grupą od lat. Czy jesteście zaprzyjaźnieni?
Nie towarzyszymy sobie zbyt często, ale każdego z nich widziałem poza miejscem pracy. Moje życie prywatne jest ograniczone bo bardzo dużo podróżuję. Opuściłem ślub Martina co jest drażniącym faktem, ale uczestniczyłem w ślubach Fletcha i Dave'a.

- Jak można porównać DM z innymi grupami, z którymi pracowałeś w ciągu tych lat, np. takimi jak U2?
Ma dużo dłuższą nazwę.

- Jakie są twoim zdaniem najlepsze zdjęcia i klipy grupy wykonane przez ciebie?
Nie mając nic przed sobą mogę tylko polegać na pamięci. Pierwszym będzie zdjęcie Dave'a palącego skręta w południowej Afryce z kalendarza na rok 1995. Także zdjęcie z nagą dziewczyna zrobione w Mediolanie. Ciężko będzie też wybrać videoklip gdyż do niektórych żywię sentyment. Ale wybiorę kilka: z wcześniejszych czarno-białe "Behind The Wheel", kolorowe "Enjoy The Silence", a z ostatnich klipów "Walking In My Shoes".

- Czy obecnie lubisz muzykę DM?
Co.

- Parę miesięcy temu słyszałem w MTV, że zamierzasz wydać książkę ze swoimi fotografiami. Czy mógłbyś powiedzieć kiedy się ukaże i jakie to będą zdjęcia?
Przygotowuję dwie książki: jedną o U2 z lat 1982-94 i inną z moimi zdjęciami "ikonami" zawierającą wielu wykonawców. Powinny ukazać się pod koniec roku 1995 lub na początku 1996.

- Czy opublikowałeś jakieś inne książki oprócz "Strangers"?
Wydałem parę innych książek: w 1989 "Famouz: photograph 1976-88", w 1990 "Allegro" i w 1993 "Herbert Grőnemeyer" (dostępna tylko w Niemczech).

- "Walking In My Shoes" jest jednym z najlepszych videoklipów, jakie do tej pory zrobiłeś. Przypomina mi moją ulubioną książkę "Imię Róży". Gdzie znalazłeś inspirację?
Zainspirował mnie Hieronymus Bosch, malarz z południa Holandii, a kilka fragmentów opartych było na pracach Irvinga Penn'a (fotograf).

- "In Your Room" wygląda na pewien rodzaj połączenia starszych klipów, które zrobiłeś z DM. Czy oznacza to zakończenie czegoś?
To nie tak. Zdałem sobie sprawę, że to miało być ostatnie video na długi okres, poza tym dobrze zakończyłoby video "Greatest Hits".

- Czy zamierzasz opublikować swoją autobiografię?
Nie, chyba że byłyby z tego niezłe pieniądze.

- Skąd czerpiesz swoje inspiracje?
Dla videoklipów zamykam tylko oczy i słucham utworu wiele razy. Jeżeli przez ten czas mam jakieś pomysły - robię video. Jeśli ich nie mam - nic z tego nie będzie. Natomiast zdjęcia robię często na intuicję. Mam tez wielu ulubionych fotografików. Podziwiam takich jak: Josef Sudek, Robert Frank, Lee Friedlander, Dorothy Lange, Irving Penn itd.

- Jaki klip najtrudniej było zrobić i dlaczego?
Pierwszy - "A Question Of Time" gdyż były to zdjęcia robione moją własną kamerą, nie było pieniędzy na nic, a poza Alanem reszta grupy chciał na to poświęcić tylko 3 godziny. Także "I Feel You" sprawiło trochę kłopotów, ale były one związane z pogodą.

- Jak zacząłeś współpracować z DM?
W 1986 r. zaproponowałem zrobienie klipu do "A Question Of Time", które musiało być zrobione w Ameryce - o tym zawsze marzyłem, więc skorzystałem z szansy i stworzyłem małą historię o dorastaniu.

- Czy jesteś szczęśliwy jako reżyser, fotograf artystyczny?
Dokładnie.

- Co sądzisz o wcześniejszych teledyskach DM?
Podoba mi się kilka klipów Petera Care'a.

- Czy podczas trasy towarzyszysz wszędzie grupie?
Nie, odwiedzam ich na trochę i wpadam na drinki.

- Jaki jest twój ulubiony czarno-biały papier fotograficzny?
Nazywa się ORIENTAL SEAGULL i pracuje naprawdę dobrze z różnymi wywoływaczami.

- Jakiego rodzaju filmów używasz?
Kodak Tri-X od 20 lat. To wspaniały czarno-biały film. Dla kolorowych zdjęć używam różnych innych.

- Czy wolisz klisze czarno-białe czy kolorowe?
Wolę czarno-białe.

- Jaki masz ulubiony utwór, album DM?
"101".

- Z kim oprócz DM, U2, Nirvany współpracowałeś jeszcze? Z kim najbardziej chciałbyś pracować?
Pracowałem z dużą ilością ludzi - wymienię tu kilku: REM, Echo, The Buny Men, Madness, Bon Jovi, Nine Inch Nails, Rollins Band, Nick Cave, Herbert Grőnemeyer, itd. Kocham pracować z Bobem Dylanem.

- Jakiego rodzaju aparatu używasz?
Do 1989 r. używałem Nikona (35 mm). Od tego czasu używam Hasselblad - aparat prostokątnoformatowy.

- Jak długo profesjonalnie robisz zdjęcia?
Nie pamiętam od kiedy, ale z grubsza 18 lat.

- Co było dla ciebie przełomem?
Bong 22 ("Walking In My Shoes" - przyp. tłum.)

- Czemu nie wszystkie utwory grane na trasie znalazły się na "Devotional"?
Video stałoby się za długie. Czasami jest zbyt duża różnica pomiędzy filmem, a tym jak to było na scenie. Te piosenki, przy których było to najbardziej widoczne zostały wycięte. W Ameryce video trwa tylko godzinę - z podobnych przyczyn.

- Co to jest "Famouz"?
Jest to nieistniejące słowo pochodzące od "famous" (z ang. sławny - przyp. tłum.) i gry słów z moim akcentem, który Anglicy traktują jako niemiecki. "Famouz" odnosi się do mojej ojczyzny (Europa) i ludzi, których fotografuję - zwykle sławnych.

- Czemu wiele twoich videoklipów powstało na pustyni?
Przestrzeń, człowieku.

- Jaka jest twoim zdaniem najlepsza okładka do LP 7" lub 12" DM z okresu zanim zacząłeś współprace z grupą?
Co.

- Jaki był pierwszy videoklip który zrobiłeś?
Pierwsze amatorskie video było do utworu "Hockey" (1983), a pierwsze profesjonalne do utworu "Dr Mabuse" Propagandy z Düsseldorfu w 1984 r.

- Czy kiedyś fotografowałeś jakieś holenderskie grupy? Jeśli tak to jakie?
Tak, pierwsze zdjęcia zrobiłem dla holenderskiego zespołu Solution (1972), a potem dla Focus, Golden Earring, Herman Brood, The Nits.
Strona główna Do góry
Copyright © 2005-2017 Modern Mode
Realizacja : DIALNET
strona główna /  news /  zespół /  dyskografia /  galeria /  teksty /  fani /  archiwum /  strona