Strona g│ˇwna Kontakt Mapa strony Kana│ RSS





Celebrator - imprezy fanˇw Depeche Mode





ARCHIWUM - WYWIADY
Kerry Hopwood - muzyczny dyrektor koncertowy Depeche Mode
 Matthew Skaggs - Access Music (listopad 2006)
Czy m├│g┼éby┼Ť nam nieco powiedzie─ç o Twoich pocz─ůtkach w pracy z muzyk─ů? O najwcze┼Ťniejszych latach? Czy w┼éa┼Ťciw─ů edukacj─Ö muzyczn─ů wynios┼ée┼Ť ┼╝e szko┼éy?

Tak naprawd─Ö to w szkole nie mia┼éem odpowiednich lekcji muzyki po tym, jak na pytanie o nauk─Ö gry na pianinie otrzyma┼éem od nauczycielki odpowied┼║, abym po prostu sobie je kupi┼é, na co nie by┼éo sta─ç mojej rodziny. Przez to przewa┼╝nie zakrada┼éem si─Ö do szkolnej sali z pianinem i gra┼éem na nim gdy nauczycielki nie by┼éo w pobli┼╝u. Po szkole dzi─Öki po┼╝yczce od przyjaci├│┼é rodziny zakupi┼éem Minimoog'a. To wspania┼ée urz─ůdzenie ca┼ékowicie mnie poch┼éon─Ö┼éo i zacz─ů┼éem je rozbudowywa─ç, dokupuj─ůc sekwensery, efekty, automaty perkusyjne i tak si─Ö zacz─Ö┼éo.
Ostatecznie poszed┼éem do meblarskiej szko┼éy ┼Ťredniej we wschodnim Londynie, w Whitechapel, aby nauczy─ç si─Ö tego wszystkiego porz─ůdnie. Wydzia┼é muzyczny naucza┼é wytwarzania wi─Ökszo┼Ťci instrument├│w, jak na przyk┼éad fortepian├│w, klawesyn├│w, wiolonczeli, drewnianych instrument├│w d─Ötych, a tak┼╝e gitar. To by┼éa jedna z pierwszych uczelni z wydzia┼éem zajmuj─ůcym si─Ö muzyk─ů od strony technicznej i gdy tam poszed┼éem bra┼éem lekcje akustyki, elektroniki, matematyki, teorii i fizyki muzyki, a poza tym mieli studio wyposa┼╝one w syntezatory EMS, RSF Kolols, tony generator├│w, oraz Fairlight, kt├│ry by┼é dla mnie istn─ů iskr─ů zapaln─ů. Po uko┼äczeniu szko┼éy ┼Ťredniej waha┼éem si─Ö mi─Ödzy zdobyciem wy┼╝szego stopnia na Uniwersytecie Surrey jak zrobi┼éo kilku moich znajomych, a rock'n'rollowaniu - w┼éa┼Ťnie ono wygra┼éo po tym jak podczas wycieczki do Sarm East Studios po┼éo┼╝onego niedaleko szko┼éy, us┼éysza┼éem "dopiero co zmiksowany" album, kt├│ry Trevor Horn nagra┼é z Grace Jones, "Slave To The Rhythm" i wszystko sta┼éo si─Ö jasne, wiedzia┼éem, gdzie chc─Ö by─ç... Dopracowywa─ç do perfekcji d┼║wi─Ök zatrzaskuj─ůcych si─Ö drzwi BMW albo zasiada─ç z g┼éow─ů miedzy pot─Ö┼╝nymi g┼éo┼Ťnikami maj─ůc przed sob─ů konsolet─Ö SSL...
Wraz z niezliczon─ů liczb─ů r├│wie┼Ťnik├│w po prostu pr├│bowa┼éem znale┼║─ç jakiekolwiek zatrudnienie w studiu, gdzie zaczyna si─Ö od samego dna, sprz─ůtaj─ůc toalety i w niesko┼äczono┼Ť─ç robi─ůc herbat─Ö bez wynagrodzenia za to, ale nawet tak─ů prac─Ö by┼éo bardzo trudno znale┼║─ç, wi─Öc podj─ů┼éem si─Ö pracy rowerowego kuriera w Londynie, aby jako┼Ť powi─ůza─ç koniec z ko┼äcem. P┼éacili naprawd─Ö dobrze je┼Ťli ci─Ö┼╝ko si─Ö pracowa┼éo, dzi─Öki czemu mog┼éem powi─Öksza─ç m├│j domowy projekt, kupuj─ůc sprz─Öt taki jak Atari pracuj─ůce na Pro-24, samplery i wszystko inne, co by┼éo mi potrzebne.
M├│j wsp├│┼élokator, z kt├│rym chodzi┼éem tak┼╝e do szko┼éy ┼Ťredniej znalaz┼é zatrudnienie w Paradise Studios w zachodnim Londynie, gdzie jeden z cz─Östo pracuj─ůcych tam producent├│w spyta┼é go czy nie zna kogo┼Ť m┼éodego, kto m├│g┼éby programowa─ç, budowa─ç i pracowa─ç w studio ORAZ robi─ç herbat─Ö. M├│j przyjaciel poleci┼é mnie, to by┼é w┼éa┼Ťnie prze┼éomowy moment, porzuci┼éem rower i zacz─ů┼éem prac─Ö z Zeus'em B Held'em, niemieckim producentem, kt├│ry pracowa┼é przy wielu projektach w Niemczech, a tak┼╝e w Wielkiej Brytanii.



Czy programowanie sprz─Ötu przy albumie "Ultra" by┼éo Twoim pierwszym do┼Ťwiadczeniem z Depeche Mode?

Z pewnego punktu widzenia za pierwsze do┼Ťwiadczenie mo┼╝na uzna─ç album "Some Bizarre", na kt├│rym us┼éysza┼éem "Photographic" i po prostu oszala┼éem na punkcie tego nowego zespo┼éu i brzmienia - by┼éem fanem od pierwszego dnia, widzia┼éem wi─Ökszo┼Ť─ç tras i gorliwie ods┼éuchiwa┼éem najwspanialsze dzie┼éa produkcyjne i brzmieniowe. Ostatecznym takim do┼Ťwiadczeniem by┼éa moja praca z Bomb the Bass w jednym z oddzia┼é├│w Mute (Rhythm King Records), pracowa┼éem z Timem nad remiksem "Enjoy The Silence", kt├│ry nie by┼é jego pierwszym remiksem dla Depeche Mode.

Podczas prac nad "Ultr─ů" Ty i Tim Simenon tworzyli┼Ťcie Bomb the Bass, p├│┼║niej by┼ée┼Ť jedn─ů trzeci─ů grupy producenckiej TOY, czy m├│g┼éby┼Ť nieco opowiedzie─ç o pracy w Bomb the Bass i TOY?

Wszystko zacz─Ö┼éo si─Ö gdy Tim potrzebowa┼é kogo┼Ť, kto pracowa┼éby z nim ca┼éy czas, wi─Öc odszed┼éem od Zeusa, dostrzegaj─ůc wielk─ů okazj─Ö pracy z m┼éodym, obiecuj─ůcym artyst─ů i producentem, kt├│ry mia┼é wielk─ů przewag─Ö. We wczesnych latach nasza dw├│jka ci─Ö┼╝ko pracowa┼éa w studio, ┼é─ůcz─ůc wsp├│lne pomys┼éy w pracy nad kilkoma projektami jak Bomb The Bass, innymi artystami, wizualizacjami i tym podobnymi. Tim anga┼╝owa┼é si─Ö w r├│┼╝norakie, bardzo interesuj─ůce projekty, by┼é naprawd─Ö multimedialny. Ja programowa┼éem, nagrywa┼éem, gra┼éem, pracowa┼éem nad d┼║wi─Ökiem, robi┼éem wszystko, aby pom├│c zrealizowa─ç pomys┼éy Tima goni─ůce za nowinkami technicznymi, dzi─Öki czemu wiele si─Ö nauczy┼éem, obaj si─Ö nauczyli┼Ťmy, tak my┼Ťl─Ö.
Po tym jak nagrali┼Ťmy wsp├│lnie par─Ö album├│w Bomb The Bass i zremiksowali┼Ťmy lub wyprodukowali┼Ťmy takich wykonawc├│w jak Seal, Bj├Ârk, Sinead O'Connor, Gavin Friday itd., ilo┼Ť─ç pracy zacznie wzros┼éa, wi─Öc zatrudnili┼Ťmy niesamowitego in┼╝yniera d┼║wi─Öku Q, kt├│rego poznali┼Ťmy, gdy asystowa┼é przy pracach w Matrix Studios w Londonie. Jednego dnia zast─ůpi┼é naszego zwyk┼éego in┼╝ynieria, kt├│ry nie m├│g┼é by─ç na sesji i by┼é tak niesamowity, ┼╝e zosta┼é ju┼╝ na sta┼ée. Pracowali┼Ťmy tak┼╝e z r├│wnie os┼éawionym Dave'm Clayton'em, kt├│ry podobnie, praktycznie pe┼énoetatowo pracowa┼é z nami przez par─Ö lat przed nagraniem "Ultry".
TOY powsta┼éo po Timie i po "Ultrze", by┼éo to trio stworzone przez Q, Dave'a i mnie jako wynik naszej dobrej wsp├│┼épracy i stosunk├│w, kt├│re sko┼äczy┼éy si─Ö mi─Ödzy mn─ů a Timem tu┼╝ po wsp├│lnym nagraniu albumu Depeche Mode. Dla nas obu by┼éo to wspania┼ée do┼Ťwiadczenie, ale tak┼╝e do┼Ť─ç frustruj─ůcy czas, rozpocz─Öli┼Ťmy dobrze, mieli┼Ťmy wspania┼éego wokalist─Ö, podczas gdy ca┼éy przemys┼é muzyczny si─Ö zmienia┼é, wkr├│tce okaza┼éo si─Ö, ┼╝e zatrudnienie trzech os├│b jest zbyt du┼╝ym wydatkiem, co zaowocowa┼éo kolejnymi ci─Öciami i w ko┼äcu Q i ja zbudowali┼Ťmy studio w ogrodzie na ty┼éach aby nie p┼éaci─ç czynszu, ale nawet po tym by┼éo ci─Ö┼╝ko z pieni─Ödzmi.
Najlepsze chwile z TOY to prace nad albumem The Human Legaue, wsp├│┼épraca z Flatz'em i Karol'em Bartos'em, wsp├│lny projekt z Iv'em Davies'em z IceHouse w Australii i kilka innych rzeczy. Najgorsze to krytyczne przyj─Öcie, jakie otrzyma┼é album The Human Legaue, m├│wi─ůce i┼╝ jest tak dobry jak "Dare!", tylko ┼╝e przez fiasko wytw├│rni nie zosta┼é nigdy wypromowany. To w zasadzie oznacza┼éo dla nas koniec jako koncernu. Zacz─Öli┼Ťmy robi─ç pojedyncze utwory dla Camouflage, kt├│rzy pozostawiali nam du┼╝o swobody odno┼Ťnie tego, co chcemy zrobi─ç i podoba┼éo im si─Ö to, co zrobili┼Ťmy na "Ultrze" i p┼éycie The Human League, ale nigdy nie czuli┼Ťmy i┼╝ sprawili┼Ťmy im rado┼Ť─ç i niech─Ötnie m├│wili i┼╝ spisali┼Ťmy si─Ö dobrze.



Niekt├│re z piosenek na ┼╝ywo brzmi─ů zupe┼énie inaczej ni┼╝ ich wersje albumowe. Czy wynikn─Ö┼éo to podczas pr├│b przed tras─ů, kiedy ca┼éy zesp├│┼é pr├│bowa┼é nowe rzeczy, czy mo┼╝e jeszcze wcze┼Ťniej, w fazie programowania gdy chcieli┼Ťcie zebra─ç to wszystko w jedn─ů ca┼éo┼Ť─ç?

To tak naprawd─Ö po┼é─ůczenie tych dw├│ch rzeczy, a tak┼╝e sytuacja gdy musisz dos┼éownie zacz─ů─ç prace od samego pocz─ůtku nad jakimi┼Ť piosenkami. Niekt├│re kawa┼éki - jak przyk┼éadowo "Everything Counts" - musia┼éy by─ç uaktualnione, w pewnym stopniu tak samo by┼éo z "Photographic", kt├│ry jest wykonanym na potrzeby roku 2006 po┼é─ůczeniem oryginalnej wersji Some Bizarre z wersj─ů ze "Speak and Spell". Utwory w czasie pr├│b, nawet te najnowsze z "Playing the Angel", zyska┼éy zupe┼énie inne brzmienie kiedy tylko znale┼║li┼Ťmy si─Ö w sali pr├│b, bo Christian mia┼é juz sw├│j specyficzny pogl─ůd na ten materia┼é On my┼Ťla┼éby d┼éugo i mocno nad ka┼╝dym utworem, mogliby┼Ťmy o tym rozmawia─ç, ale i tak rozwali┼éby mnie tym co w ko┼äcu by zrobi┼é, ma tak─ů zdolno┼Ť─ç, ┼╝e zmienia swoje brzmienie i wplata swoje pomys┼éy we wszystko, sprawiaj─ůc ┼╝e zaczyna to wsp├│┼égra─ç, to jest fantastyczne. Oczywi┼Ťcie pozostali gracze w┼é─ůczali si─Ö w to wszystko i kiedy ich partie by┼éy po b├│lach zako┼äczone w studio robi┼éo si─Ö mniej miejsca, poniewa┼╝ Depeche Mode s─ů naprawd─Ö dok┼éadnymi fachowcami, pracuj─ůcymi nad brzmieniami i wst─Öpem do mixu tylko po to by upewni─ç si─Ö, ┼╝e ca┼éa ta dynamika i akustyka jest tam gdzie by─ç powinna.

Jaki jeszcze sprz─Öt i oprogramowanie zaanga┼╝owane s─ů z twojej strony w koncert?

Od kiedy tylko pami─Ötam wszystko zaczyna┼éo si─Ö od Logic Audio, gdzie przygotowuje wszystko, wi─Öc mia┼éem sprz─Öt gotowy do drogi i kilka laptop├│w do pokoju hotelowego. Przeno┼Ťny stojak stanowi ┼║r├│d┼éo dla jednej z cyfrowych nagrywarek Radara, kt├│rej u┼╝ywamy by odpala─ç podk┼éad linii basowej, sample, itp. Kolejn─ů mam w zapasie by prze┼é─ůczy─ç si─Ö na ni─ů, gdyby co┼Ť zawiod┼éo w trakcie koncertu. Podczas wyst─Öpu zestaw Logic na moim G5 staje si─Ö systemem steruj─ůcym perkusj─ů Christiana, a tak┼╝e przesy┼éa wstawki midi do kontrolera gitary Martina. System Logic ┼é─ůcze ze sprz─Ötem Radara przez MTC. Przy okazji przesy┼éane s─ů dzi─Öki temu znaczniki czasu do ekipy odpowiedzialnej za video i w ten spos├│b ich oprogramowanie odpala projekcje w odpowiednim momencie. Na przedniej klawiaturze mam podpi─Öty zestaw Macintosh'owych Mini, na kt├│rych odpalone jest Logic Audio jako sterownik dla syntezator├│w z rodziny Logica albo jakiej┼Ť innej firmy, np. ImpOscar i fortepianowa wtyczka Ivory. To wszystko po kolei jest pod┼é─ůczone do MOTU 828MKII by scali─ç d┼║wi─Öki z midi. Rz─ůdzi tym sterownik na scenie. Jedyne syntezatory jakie s─ů na scenie to modele Virus TI.

W jaki spos├│b trasy Depeche Mode s─ů r├│┼╝ne od innych tournee kt├│rym przewodzi┼ée┼Ť, na przyk┼éad Massive Attack?

Nie ma wielu r├│┼╝nic, przygotowania s─ů ca┼ékiem podobne niezale┼╝nie od koncertu za jaki si─Ö zabierasz, a sprawy jakimi si─Ö zajmujesz do dnia wyst─Öpu s─ů tak┼╝e bardzo zbli┼╝one. Z Massive Attack by┼éem bardziej wci─ůgni─Öty w inne sprawy, takie jak obraz i d┼║wi─Ök ni┼╝ na tej trasie, oni maj─ů ze sob─ů od lat ju┼╝ tylu ludzi, ┼╝e nie by┼éo potrzeby ┼╝eby kto┼Ť taki jak ja im w tym przeszkadza┼é.



Co sk┼éoni┼éo ci─Ö do tego aby skorzysta─ç z Totally Integrated Keyboard (TIK)? Dla jakiego typu brzmie┼ä zdecydowa┼ée┼Ť si─Ö w┼éa┼Ťnie na niego?

No c├│┼╝, moj─ů pierwsz─ů my┼Ťl─ů by┼éo, ┼╝e jest to jedyny syntezator, kt├│ry jest wystarczaj─ůco dobry dla Depeche Mode, by sprosta─ç tym wszystkim manipulacjom d┼║wi─Ökiem na p┼éytach przez te wszystkie lata musisz mie─ç co┼Ť naprawd─Ö dobrego, maj─ůc sprz─Öty tej rodziny podczas prac z TOY i Massive Attack zna┼éem je bardzo dobrze i szczerze m├│wi─ůc by┼é to jedyny syntezator jaki mog┼éem przeznaczy─ç dla Petera Gordeno. U┼╝ywaj─ůc go mo┼╝esz szybko uzyska─ç naprawd─Ö wiele z tego co chcesz i moim zdaniem jest wr─Öcz stworzony do manipulacji na ┼╝ywo.

Kiedy spotkali┼Ťcie si─Ö ┼╝eby zorganizowa─ç brzmienia, kt├│rych mieliby┼Ťcie u┼╝ywa─ç podczas koncert├│w, czy okaza┼éo si─Ö ┼╝e trzeba ponownie stworzy─ç d┼║wi─Öki z nagranego materia┼éu przy u┼╝yciu syntezator├│w jakie b─Ödziecie u┼╝ywa─ç na scenie czy mo┼╝e okaza┼éo si─Ö, ┼╝e trzeba zsamplowac oryginalne nagrania albo stare sample do nowych sampler├│w?

To by┼éa znowu kombinacja dw├│ch metod, niekt├│re d┼║wi─Öki s─ů po prostu tak znacz─ůce, ┼╝e musisz je wr─Öcz skserowa─ç, ale jak zrobi─ç to z ostatnimi albumami, gdzie klawisze brzmi─ů jak gitary, a gitary jak klawisze. Tutaj Virus sta┼é si─Ö bardzo u┼╝ytecznym narz─Ödziem jakie mieli┼Ťmy do dyspozycji by wgry┼║─ç si─Ö w te d┼║wi─Öki.

Jako dyrektor muzyczny dla Depeche Mode odpalasz sekwencje na ┼╝ywo dla prawdopodobnie najwi─Ökszego zespo┼éu elektronicznego na ┼Ťwiecie - co przychodzi ci na my┼Ťl gdy wciskasz przycisk START na pocz─ůtku koncertu?

1) Czy to dobra piosenka?
2) Proszę boga firmy Radar by był dla mnie łaskawy tej nocy.
Ale oczywi┼Ťcie by┼éo troch─Ö b┼é─Öd├│w po mojej stronie i b├│g Radara czasami nie by┼é taki mi┼éy dla mnie.

Jak wiele zale┼╝y od ciebie by zmieni─ç program koncertu je┼Ťli zesp├│┼é chce zagra─ç inny zestaw piosenek kt├│rej┼Ť nocy?

Mamy tutaj pe┼én─ů elastyczno┼Ť─ç, ka┼╝dy utw├│r jest oddzielnie zapisany, najpierw zapyta┼éem czy chc─ů posun─ů─ç si─Ö do osobnego zapisu poszczeg├│lnych aran┼╝acji, ale Dave podsumowa┼é, ┼╝e nie s─ů zespo┼éem, kt├│ry mocno improwizuje podczas piosenek i widz─ů to raczej jako ca┼éo┼Ť─ç koncertu, szczerze m├│wi─ůc u┼╝ywali magnetofonu i playbacku z dysku twardego od samego pocz─ůtku, wi─Öc jest to jakby cz─Ö┼Ť─ç ich brzmienia na ┼╝ywo.

Je┼Ťli mia┼éby┼Ť wybra─ç jeden koncert spo┼Ťr├│d tych z ostatniego roku, taki aby ka┼╝dy fan DM chcia┼é go zobaczy─ç, gdzie by┼é jaki┼Ť specyficzny nastr├│j i magia i gdzie wszystko si─Ö uk┼éada┼éo jak nale┼╝y - kt├│ry by┼Ť wybra┼é?

Jak dla mnie 2 koncerty wybijaj─ů si─Ö spo┼Ťr├│d reszty wspania┼éych wyst─Öp├│w: Brema podczas czwartej cz─Ö┼Ťci trasy i Erfurt na drugiej cz─Ö┼Ťci. By┼éy po prostu magiczne, a publiczno┼Ť─ç da┼éa wspania┼éy popis wraz z niesamowitym wyst─Öpem Dave'a i reszty zespo┼éu. Dave jest naprawd─Ö pierwszorz─Ödny i po prostu nie mam poj─Öcia jak on wk┼éada w to tyle energii ka┼╝dej nocy, naprawd─Ö jest ┼Ťwietnym frontmanem.

Jakie s─ů twoje plany gdy "Touring The Angel" zako┼äczy┼éo si─Ö?

Usi─ů┼Ť─ç w klasie klubowej pij─ůc w├│dk─Ö z tonikeim podczas podr├│┼╝y powrotnej z Izraela. Ale nie mam te┼╝ nic przeciwko obj─Öciu jakiejkolwiek instytucji albo wzi─Öciu udzia┼éu w trasie George'a Michaela.
Strona g│ˇwna Do gˇry
Copyright © 2005-2017 Modern Mode
Realizacja : DIALNET
strona g│ˇwna /  news /  zespˇ│ /  dyskografia /  galeria /  teksty /  fani /  archiwum /  strona