Strona g│ˇwna Kontakt Mapa strony Kana│ RSS





Celebrator - imprezy fanˇw Depeche Mode





ARCHIWUM - ARTYKUúY
Depeche Mode w studio
 Stephen Fortner - Keyboard (10/2005)
DEPECHE MODE

Syntezatorowi krzy┼╝owcy m├│wi─ů "Armageddon? Nie, dzi─Ökujemy."

G┼é├│wni tw├│rcy elektronicznego popu na najnowszym albumie "Playing the angel" powracaj─ů do analogowych korzeni.

Inteligentne wprowadzenie nie jest tu potrzebne. A to przez jeden prosty fakt: Depeche Mode to najwa┼╝niejszy, syntezatorowy zesp├│┼é na planecie. Osi─ůgaj─ůc status stadionowych gwiazd wyro┼Ťli na niekwestionowanych oscylatorowych w┼éadc├│w a wszystko to w ci─ůgu 25 lat od kiedy "Just can't get enough" podbi┼éo parkiety ca┼éego ┼Ťwiata. Wp┼éywy Depeche Mode s─ů zauwa┼╝alne w muzyce od Detroit techno, poprzez deep house a┼╝ do pulsuj─ůcego rocka w stylu The Killers czy The Bravery.

Napisał Stephen Fortner

S─ů prawdziwym syntezatorowym zespo┼éem, kt├│ry nigdy nie spoczywa na laurach. Za┼éo┼╝yciele Andrew Fletcher, David Gahan i Martin Gore maj─ů smyka┼ék─Ö do technologii, kt├│ra daje si─Ö we znaki gdy tylko dobior─ů si─Ö do odpowiedniego sprz─Ötu, i kto m├│g┼éby zapomnie─ç m─ůdro┼Ť─ç jak─ů wyg┼éosi┼é Vince Clarke, starszy m─ů┼╝ stanu syntezator├│w, kt├│rego to wypowied┼║ okre┼Ťlaj─ůca sekwencje midi jako kup─Ö g├│wna jest ju┼╝ s┼éawna.

Ich s┼éono┼Ť─ç ku technologii analogowej nie uleg┼éa zmianie, ale co wa┼╝niejsze Ci trzej koledzy z Basildon s─ů na nowej p┼éycie, pierwszej studyjnej od czas├│w kr─ů┼╝ka "Exciter" z 2001 roku, o wiele bardziej zwart─ů i kreatywn─ů grup─ů. Frontman Gahan napisa┼é trzy utwory podczas gdy sta┼éy dostarczyciel repertuaru, Gore, napisa┼é ca┼é─ů reszt─Ö. Tam gdzie "Exciter" by┼é bardzo oszcz─Ödny, czysty, nawet przesadnie, tam ten nowy album jak m├│wi producent "Ben Hillier, znany z pracy z Blur, The Doves jak i innymi, "namalowany jest grubym p─Ödzlem. Kiedy robi si─Ö g┼éo┼Ťno to jest naprawd─Ö g┼éo┼Ťno!".

Od syreny uderzaj─ůcej nas przy starcie "A Pain That I'm Used To" (znacznie przetworzony d┼║wi─Ök Yamahy CS-5) po ko┼éysz─ůce, melodyjne "Precious", elektroniczne d┼║wi─Öki odwo┼éuj─ů si─Ö do legendarnego albumu "Violator" znacznie bardziej ni┼╝ wszystko co DM nagra┼éo od tamtej pory. Kto┼Ť kto nigdy nie mia┼é okazji us┼éysze─ç czegokolwiek Depeche Mode a┼╝ do teraz, m├│g┼éby pomy┼Ťle─ç, bior─ůc "Playing the angel", ┼╝e to debiut oburzaj─ůco utalentowanego i bezwstydnego, awangardowego trio maj─ůcego zaw┼éadn─ů─ç ca┼éym ┼Ťwiatem.

Martin i Fletch rozmawiali z nami w Los Angeles, przygotowuj─ůc si─Ö do wielkiego tournee rozpoczynaj─ůcego si─Ö w tym miesi─ůcu. Po cz─Ö┼Ťci dzi─Öki grupie jednych z najbardziej za┼╝artych i oddanych fan├│w Depeche Mode ponownie zagraj─ů na Madison Square Garden i w Staples Center.


Zgodnie z ruchem wskaz├│wek zegara od dolnego lewego rogu: Clavia Nord Lead 2, Octave Plateau Voyetra-8, Akai MPC-2000 z wzmacniaczem Summit na wierzchu, automat perkusyjny E-mu Emulator SP-1200, markowy Korg MS-20 z unikatowym wzmacniaczem syntezatorowym 900PS. W tle wida─ç stela┼╝ z ARP 2600s.
Tak, wokalista David Gahan pali papierosa. W studiu. Powiedzieliby┼Ťcie mu aby tego nie robi┼é?

Nagrywanie "Playing the Angel" zaczynali┼Ťcie w studiu Sound Desing w Santa Barbarze, kt├│ro jego w┼éa┼Ťciciel nazywa wyl─Ögarni─ů" piosenek. Jak wygl─ůda takie proces wyl─Ögania?
Martin Gore: Nie było pisania piosenek w studiu rozumianego samo przez się, co może wydać się trochę dziwne gdy zespół wchodzi do studia aby nagrać płytę.
Andrew Fletcher: Studio by┼éo wyl─Ögarni─ů w takim sensie: Martin i Dave przynie┼Ťli dema nagrane indywidualnie, po czym pracowali┼Ťmy nad aran┼╝acjami, brzmieniem i ca┼éo┼Ťciow─ů form─ů utwor├│w. Pr├│bowali┼Ťmy wielu rozwi─ůza┼ä i pojedli┼Ťmy wtedy wiele decyzji.
Martin Gore: W niekt├│rych przypadkach nie odeszli┼Ťmy zbyt daleko od dema, ale w wi─Ökszo┼Ťci utwory zacz─Ö┼éy ┼╝y─ç w┼éasnym ┼╝yciem gdy przysiedli┼Ťmy nad nimi razem, zachodz─ůc bardzo daleko w stosunku do tego, od czego zaczynali┼Ťmy. Ben naprawd─Ö popycha┼é nas do przodu, przy ka┼╝dym utworze. Mogli┼Ťmy naprawd─Ö zboczy─ç z drogi a on skierowywa┼é nas na w┼éa┼Ťciwy tor. Potrzebowali┼Ťmy kogo┼Ť kto by┼éby jak "szkolny dyrektor", trzymaj─ůc nad wszystkim piecz─Ö. Je┼Ťli podejmowa┼é jak─ů┼Ť decyzj─Ö to wcale si─Ö z ni─ů pocz─ůtkowo nie zgadzali┼Ťmy, pr├│bowali┼Ťmy zaufa─ç jego instynktowi.

Czy mo┼╝ecie uog├│lni─ç kierunek, w kt├│rym dzi─Öki niemu poszli┼Ťcie?
Martin Gore:
Pracowa┼é bardzo podobnie do Flood'a, i zupe┼énie inaczej ni┼╝ Mark Bell, kt├│ry produkowa┼é nasz─ů ostatni─ů p┼éyt─Ö. Ben pracowa┼é z wieloma wykonawcami, kt├│rzy nie mili z elektronik─ů nic wsp├│lnego w przeciwie┼ästwie do nas, i nie wydawa┼éo nam si─Ö aby by┼é z elektronik─ů obeznany. Nikt nawet nie przypuszcza┼é, ┼╝e w studiu zjawi si─Ö z, powiedzmy, dwudziestoma markowymi syntezatorami, bez przerwy szukaj─ůc w Internecie kolejnych.
Andrew Fletcher: Robi tak┼╝e mas─Ö szumu, dos┼éownie biegaj─ůc po ca┼éym studiu, grzebi─ůc przy ka┼╝dym sprz─Öcie jak szaleniec.
Martin Gore: Przez chwil─Ö nie mieli┼Ťmy si┼éy na prac─Ö, wi─Öc jego zara┼║liwy entuzjazm w studiu by┼é bardzo mi┼é─ů rzecz─ů. Dodawa┼é nam energii.

I to słychać. Nowa płyta brzmi znacznie ciężej niż "Exciter".
Andrew Fletcher: "Exciter" by┼é bardziej pos─Öpny, d─ů┼╝y┼é do cyfrowej doskona┼éo┼Ťci, aby wszystko by┼éo na swoim miejscu. Tym razem u┼╝ywamy starych syntezator├│w!

Wasze studio tak┼╝e by┼éo zbudowane do┼Ť─ç niekonwencjonalnie.
Martin Gore: Dysponowali┼Ťmy trzema r├│┼╝nymi zestawami Pro Tools HD, ka┼╝dy dla jednego z nas. Nie u┼╝ywali┼Ťmy tak du┼╝o pokoju kontrolnego, traktowali┼Ťmy go jako kolejne miejsce pracy. Dave w nim ┼Ťpiewa┼é a ja z Andym siedzieli┼Ťmy w pokoju nagraniowym w jednej z kabin.

Martin, stworzy┼ée┼Ť wi─Ökszo┼Ť─ç piosenek zespo┼éu, czy przewa┼╝nie zaczynasz komponowanie od pianina i gitary czy od syntezator├│w i komputera?
Martin Gore:
W przesz┼éo┼Ťci stosowa┼éem wiele wzorc├│w. Zawsze czu┼éem, ┼╝e zaczynaj─ůc przed komputerem mo┼╝esz uzyska─ç tyle ciekawych brzmie┼ä i nastroj├│w, przez kt├│re wydaje ci si─Ö ┼╝e napisa┼ée┼Ť naprawd─Ö dobr─ů piosenk─Ö. To moja z┼éota zasada, ale tym razem j─ů z┼éama┼éem i zacz─ů┼éem od syntezator├│w. Musia┼éem tylko by─ç naprawd─Ö ostro┼╝ny.

Czy jest taki utwór, w którym choć pojedynczy szczegół nie został w ogóle zmieniony?
Martin Gore: G┼é├│wny klawiszowy motyw przewijaj─ůcy si─Ö przez "Precious" obecny w demie przetrwa┼é nietkni─Öty do wersji albumowej.

Zaskoczy┼é mnie analogowy bas pobrzmiewaj─ůcy w intro do "A Pain That I'm Used To". To klasyczne brzmienie Depeche Mode.
Martin Gore:
To była jedna z najtrudniejszych rzeczy do nagrania.
Andrew Fletcher: Historia tego utworu zacz─Ö┼éa si─Ö w Santa Barbarze. Przeszed┼é on przez wiele etap├│w. Zaczynali┼Ťmy od prostego szkicu - syrena na pocz─ůtku, potem pulsuj─ůca linia basowa, po kt├│rej wchodzi┼é wokal Dave z pierwsz─ů lini─ů zwrotki - rytm nigdy nie wychodzi┼é tak jak powinien. Ale z drugiej strony by─ç mo┼╝e by┼é to album, z kt├│rego nagraniem mieli┼Ťmy najmniej problem├│w inny ni┼╝ "Speak and spell", kt├│ro zarejestrowali┼Ťmy w trzy tygodnie poniewa┼╝ wszystko odgrywali┼Ťmy na ┼╝ywo.

Masa zespo┼é├│w, z kt├│rymi rozmawia┼éem wymienia was jako g┼é├│wn─ů inspiracj─Ö. Powiedzmy, ┼╝e spotykacie nowego wykonawc─Ö, kt├│ry kopiuje wasz styl. Co daliby┼Ťcie mu do pos┼éuchania aby si─Ö rozwija┼é?
Andrew Fletcher: Kraftwerk. Jest jeszcze tylu innych wykonawc├│w. Widzisz, byli┼Ťmy najbardziej wra┼╝liwi i bezkrytyczni gdy trwa┼éa era punka i glam rocka, z kt├│rych w takiej samej cz─Ö┼Ťci si─Ö wywodzimy jak z "elektro". To naprawd─Ö wp┼éyn─Ö┼éo na nasz─ů warto┼Ť─ç i estetyk─Ö.

Czy m├│g┼éby┼Ť opisa─ç to dok┼éadniej?
Andrew Fletcher:
Z glam rocka mamy zami┼éowanie do grania na ┼╝ywo. Lubimy te┼╝ nieco si─Ö przebiera─ç (┼Ťmiech). Nie mam nic przeciwko zespo┼éom pokazuj─ůcym si─Ö w jeansach i podkoszulkach, ale my zawsze chcieli┼Ťmy dawa─ç ludziom show. Drug─ů rzecz─ů, popychaj─ůc─ů nas do stworzenia zespo┼éu to g┼é├│wne za┼éo┼╝enie punku - nie chodzi┼éo w nim wy┼é─ůcznie o techniczne umiej─Ötno┼Ťci. Wystarczy┼éo ┼╝e mia┼ée┼Ť dobre pomys┼éy i nastawienie. To jeden z powod├│w, dzi─Öki kt├│remu weszli┼Ťmy do Mute Records. Po trzecie, inspirowa┼éy nas takie zespo┼éy jak Kraftwerk i bardzo wczesne Human League, poniewa┼╝ szczerze m├│wi─ůc keyboardy by┼éy o wiele ciekawsze ni┼╝ gitary!

Czy mo┼╝ecie powiedzie─ç jaki wp┼éyw mia┼éa na wasz─ů muzyk─Ö rewolucja technologiczna, jaka dokona┼éa si─Ö przez minione 25 lat? Czy zmieni┼éa ca┼éy proces tw├│rczy, czy te┼╝ pozostawi┼éa te same wyzwania przenosz─ůc je jedynie na monitor komputera?
Martin Gore: Znacznie ┼éatwiej przewozi si─Ö wszystko podczas trasy! (┼Ťmiech) M├│wi─ůc powa┼╝ne pomy┼Ťl jak by┼éo z gitarzystami we wczesnych latach osiemdziesi─ůtych. Do ka┼╝dego brzmienia potrzebowa┼ée┼Ť innego sprz─Ötu, osobnego wyposa┼╝enia wymaga┼é bas. Dla por├│wnania, mogliby┼Ťmy wzi─ů─ç cztery czy pi─Ö─ç walizek z syntezatorami, wsi─ů┼Ť─ç do poci─ůgu i pod┼é─ůczy─ç je w klubie.
Andrew Fletcher: W naszych pocz─ůtkach dopiero zaczyna┼éa si─Ö era cyfrowych syntezator├│w, najpierw Emulator, potem Synclavier. Z ka┼╝dym albumem ┼Ťwiadomie pod─ů┼╝ali┼Ťmy za najnowszymi technologiami. Mieli┼Ťmy zasad─Ö nigdy nie u┼╝ywa─ç tego samego d┼║wi─Öku po raz drugi. Ponadto, nie u┼╝ywali┼Ťmy gitary, chyba ┼╝e tak j─ů przetworzyli┼Ťmy ┼╝e brzmia┼éa jakby wysz┼éa spod klawiszy. I tak by┼éo ca┼éy czas, och, dop├│ki nie nadszed┼é "Violator" i Flood powiedzia┼é "Ch┼éopaki, to po prostu staje si─Ö zbyt szalone".

Mimo wszystko czy nie mieli┼Ťcie zawsze zamiar├│w prezentowania si─Ö przed ┼Ťwiatem jako "syntezatorowy zesp├│┼é"?
Andrew Fletcher:
A nawet wi─Öcej. Byli┼Ťmy pe┼énoprawnymi krzy┼╝owcami. W latach osiemdziesi─ůtych spotkali┼Ťmy si─Ö z licznymi oporami w mediach i w przemy┼Ťle muzycznym og├│lnie m├│wi─ůc, co tylko jeszcze bardziej na nas dzia┼éa┼éo, poniewa┼╝ w muzyce elektronicznej widzieli┼Ťmy przysz┼éo┼Ť─ç.

To czysta ironia, bo dzisiejsza prasa postrzega lata osiemdziesi─ůte jako z┼éot─ů er─Ö elektronicznego popu. Nowe rzeczy nazywane s─ů "retro" poniewa┼╝ u┼╝ywaj─ů syntezator├│w, nie wspominaj─ůc o glam rockowym wizerunku, zupe┼énie nie podobnym do muzyki grunge, kt├│ra kr├│lowa┼éa w latach dziewi─Ö─çdziesi─ůtych. Mo┼╝e wygrali┼Ťcie swoj─ů krucjat─Ö.
Andrew Fletcher: To bardzo ironiczne. Wtedy czuli┼Ťmy ┼╝e to, co robimy jest ca┼ékiem obce, jednak gdy zacz─Öli┼Ťmy koncertowa─ç w Ameryce to chyba jako pierwszy syntezatorowy zesp├│┼é wype┼énili┼Ťmy tam naprawd─Ö du┼╝e hale. By┼éo to niespotykane.

Technologia u┼éatwiaj─ůc proces tw├│rczy umo┼╝liwi┼éa jednocze┼Ťnie dzielenie si─Ö muzyk─ů i jej ┼Ťci─ůganie z Internetu, czasem za darmo. Jak wam si─Ö to podoba?
Martin Gore: Przemys┼é muzyczny by┼é przez ostatnie dziesi─Ö─ç lat bardzo leniwy, za co mo┼╝na wini─ç w┼éa┼Ťnie taki stan rzeczy. Nawet "Precious" wyciek┼éo. Jaki┼Ť facet w┼éama┼é si─Ö na serwer wytw├│rni i ┼Ťci─ůgn─ů┼é wersj─Ö z blue-screen'a z ca┼éym utworem w podk┼éadzie!
Andrew Fletcher: To do┼Ť─ç ci─Ö┼╝ka sprawa dla takiego zespo┼éu jak nasz, poniewa┼╝ mieli┼Ťmy ju┼╝ ustalony ca┼éy kalendarz promocji, daty wydania i ca┼é─ů reszt─Ö a piractwo to wszystko rozwali┼éo. Z drugiej strony, mam w┼éasn─ů wytw├│rni─Ö i pierwszy zesp├│┼é, z kt├│rym podpisa┼éem kontrakt zyskuje rozg┼éos dzi─Öki do┼Ť─ç lu┼║nemu podej┼Ťciu do tego aby ludzie kopiowali ich utwory, dziel─ůc si─Ö nimi mi─Ödzy sob─ů. Jak wida─ç jest to jednocze┼Ťnie i dobre i z┼ée.

Co by┼éo najmilsz─ů niespodziank─ů podczas prac nad najnowszym albumem?
Andrew Fletcher:
Czynienie post─Öp├│w w rozs─ůdnym tempie! (┼Ťmiech)


Alternatywne spojrzenie na zestaw syntezator├│w pokazuj─ůce taki sprz─Öt jak Roland Juno-106, sekwenser krokowy Korg SQ-10 obok MS-20 oraz co┼Ť co wygl─ůda jak peda┼é z wzmacniacza Leslie. Syntezatory przepuszczone przez Leslie? "Ci faceci s─ů po prostu mistrzami w p*****eniu d┼║wi─Öku. W dobrym tego s┼éowa znaczeniu". Takie wyposa┼╝enie zapewni┼é w┼éa┼Ťciciel studia Dom Camardella.

Produkcja "Playing the Angel"

Cz┼éonkowie DM tak dobrze wypowiadali si─Ö o Benie Hillierze ┼╝e ten artyku┼é nie by┼éby pe┼ény bez jego wk┼éadu. Uprzejmie zaserwowa┼é nam rund─Ö po procesie nagraniowym p┼éyty, ujawniaj─ůc tajemnice albumu i jego wyr├│┼╝niaj─ůcego si─Ö brzmienia.

Pierwszy raz pracowa┼ée┼Ť s DM. Co r├│┼╝ni┼éo to zadanie od innych projekt├│w?
Ben Hillier: Po pierwsze, zwykle produkuj─Ö p┼éyty zespo┼é├│w, kt├│re u┼╝ywaj─ů prawdziwej perkusji i basu, jako ┼╝e by┼éem ca┼ékiem nie┼║le obeznany w syntezatorach naturalnie korzystali z ich dobroci. Nie chcia┼éem tak naprawd─Ö mie─ç zbyt wielu partii ┼╝ywej perkusji, chc─ůc sk┼éoni─ç si─Ö ku ich dorobkowi i tworzy─ç partie rytmiczne za pomoc─ů klawiszy. Drug─ů du┼╝─ů r├│┼╝nic─ů by┼éy syntezatory analogowe. Nagrywali┼Ťmy wiele ┼Ťcie┼╝ek na ┼╝ywo, uk┼éadaj─ůc z nich potem gotowe partie sampli, kt├│re wykorzystali┼Ťmy przy budowie struktury utwor├│w.

W którym miejscu można najwyraźniej usłyszeć efekt pracy trzech sztuk ARP 2600s?
Ben Hillier: Perkusj─Ö s┼éycha─ç w "I Want It All", obok d┼║wi─Ök├│w z 1601 przepuszczonych przez filtry i pow┼éoki. Jest jeszcze ten z┼éowieszczy bas rozpoczynaj─ůcy "The Sinner In Me", przy kt├│rym tak┼╝e u┼╝yli┼Ťmy 2600s.

"John The Revelator" ma na pocz─ůtku i na ko┼äcu r├│┼╝ne, wysokie, nie pouk┼éadane d┼║wi─Öki.
Ben Hillier: S┼éycha─ç tam VCS-3 symulowane przed Reaktor, po┼é─ůczone z takim fajnym dzwonkiem, kt├│ry Martin wydoby┼é ze swojego Nord Lead 2. Inne oprogramowanie, kt├│rego efekt dzia┼éania s┼éycha─ç w wielu miejscach to ich Pro-53 oraz TimeWARP 2600.

Widzia┼éem w studiu tak┼╝e prawdziwe VSC-3. Jakie s─ů korzy┼Ťci z posiadania oryginalnego sprz─Ötu jak i jego programowej imitacji?
Ben Hillier: Bez w─ůtpliwo┼Ťci emulatorom bardzo blisko do pierwowzor├│w. Emulator 2600 idzie z klawiszy a nie z sekwencera
krokowego. Prawdziwe VCS-3 by┼éo wykorzystywane do przetwarzania innych d┼║wi─Ök├│w, poniewa┼╝ ka┼╝de przeniesienie midi na cv psu┼éo wszystko lub nie wychodzi┼éo tak jak trzeba, proste pod┼é─ůczenie by┼éo najlepszym rozwi─ůzaniem przy tworzeniu bie┼╝─ůcej linii.

Kiedy pojawił się Voyetra-8?
Ben Hillier: By┼é obecny przez ca┼éy czas. Co za syntezator, r├│wnie wypasiony co niestabilny! Tak w┼éa┼Ťciwie to on odpowiada za ko┼äc├│wk─Ö "A Pain That I'm Used To".

Co by┼éo najbardziej nieoczekiwan─ů rzecz─ů, jak─ů zrobi┼ée┼Ť?
Ben Hillier: Nasze podej┼Ťcie do przepuszczenia przez elektronik─Ö d┼║wi─Ök├│w akustycznych. Na przyk┼éad, Martin gra na gitarze
przepuszczonej przez syntezator, ale w pokoju obok mamy jeszcze dwa lub trzy syntezatory przechodz─ůce przez r├│┼╝ne wzmacnacze, z r├│┼╝nymi mikrofonami a wszystko po to by┼Ťmy mogli to wymiesza─ç podczas miksowania. ┼üapa┼éem tak┼╝e r├│┼╝ne d┼║wi─Öki z powietrza za pomoc─ů taniego mikrofonu podpi─Ötego do mojego laptopa, obrabiaj─ůce je w Ablenton Live, kt├│ry ma to niewyra┼║ne, rozmyte brzmienie. Tym sposobem uda┼éo nam si─Ö uchwyci─ç naprawd─Ö atmosferyczne brzmienie.


C├│┼╝ jest lepszego ni┼╝ u┼╝ycie klasycznego ARP 2600 do nagrywania p┼éyty? A co powiedzieliby┼Ťcie na trzy takie z do┼é─ůczonym analogowym sekwenserem model 1601 na samej g├│rze? Po lewej widoczna jest Voyera-8, powy┼╝ej wym─Öczony Minimoog; klawisze Voyetry ustawione s─ů pod k─ůtem prostym. "2600 to najwi─Ökszy automat perkusyjny" entuzjastycznie komentuje producent Ben
Hillier "cz─Östo u┼╝ywali┼Ťmy jednego dla stopy perkusyjnej, drugiego dla werbla i trzeciego dla wszelkich talerzy."

Wskaz├│wki DM przy komponowaniu

Je┼Ťli kiedykolwiek zabrzmia┼é Ci w g┼éowie najwspanialszy riff i straci┼ée┼Ť go zastanawiaj─ůc si─Ö na jakim syntezatorze brzmia┼éby
najlepiej, nie b─ůd┼║ z tego powodu przygn─Öbiony. Nawet Depeche Mode boryka si─Ö z takimi problemami, jak wyja┼Ťnia Gore. "Mieli┼Ťmy w studiu tyle syntezator├│w i razem z Pro Tools wystarczaj─ůco ┼Ťcie┼╝ek na ka┼╝dy z nich. Wi─Öc mo┼╝na by┼éo nagra─ç jedn─ů rzecz na 500 r├│┼╝nych sposob├│w i mie─ç potem to pod jednym przyciskiem. Ale to mo┼╝e przerazi─ç." Fletch dodaje "Musisz niemal na si┼é─Ö dokona─ç wyboru aby potem nie kr─Öci─ç si─Ö tylko w k├│┼éko."

"Elektroniczni wykonawcy nie musz─ů trzyma─ç si─Ö tego porz─ůdku, kt├│ry ka┼╝e zaczyna─ç nagrania od partii rytmicznej i basu, potem dodania gitary i tak dalej" m├│wi Ben Hillier, "Tym samym trudniej to wszystko zorganizowa─ç. Technologia sprawia ┼╝e ┼éatwiej jest uzyska─ç co┼Ť ju┼╝ w po┼éowie drogi, wkurzy─ç si─Ö, potem rzuci─ç wszystko i zacz─ů─ç z zupe┼énie innym pomys┼éem. Ale nie r├│bcie tak. Wr├│─çcie do momentu, w kt├│rym to co stworzyli┼Ťcie mogliby┼Ťcie nazwa─ç co najmniej uko┼äczonym szkicem, nawet je┼Ťli nie to si─Ö wam najbardziej podoba┼éo, potem popracujcie nad tym w kontek┼Ťcie ca┼éego projektu."

Ben tak┼╝e poleca analogowe syntezatory, a przynajmniej ich emulatory, aby w og├│le rozwin─ů─ç swoje pomys┼éy. "Z nowoczesnym oprogramowaniem midi zaczynasz od zera. Z krokowym sekwencerem otrzymujesz co┼Ť co ju┼╝ ma jakie┼Ť brzmienie, poprzez moc uderze┼ä, zmie┼ä to. Ale wiele z powsta┼éych przypadkowych d┼║wi─Ök├│w b─Ödzie brzmia┼éo ca┼ékiem nie┼║le, mo┼╝esz je zatrzyma─ç."


Martin Gore uk┼éadaj─ůcy melodi─Ö na przeciwko EMS VCS-3, syntezatora, kt├│ry sta┼é si─Ö s┼éawny za spraw─ů "On the Run" z albumu Pink Floyd "Dark Side of the Moon".

Największy sprzętowy koszmar jaki przytrafił się DM

Martin Gore: Syntezatory PPG Wave nie by┼éy znane z niezawodno┼Ťci, wi─Öc mo┼╝na sobie tylko wyobrazi─ç jak niestabilny by┼é prototyp. W┼éa┼Ťnie taki mieli┼Ťmy w 1982 roku podczas koncertu w Niemczech. Dowiedzieli┼Ťmy si─Ö ┼╝e w┼Ťr├│d publiczno┼Ťci s─ů cz┼éonkowie Kraftwerk, wi─Öc byli┼Ťmy niezwykle podekscytowani. I oczywi┼Ťcie PPG nawali┼é - totalna katastrofa - ledwo uda┼éo nam si─Ö wydoby─ç z niego jakikolwiek d┼║wi─Ök! Wyobra┼║ sobie jak twoi idole przychodz─ů na tw├│j koncert i jeden z twoich najwa┼╝niejszych syntezator├│w si─Ö psuje. Czysty koszmar.

Co w tej chwili go┼Ťci w waszych odtwarzaczach CD?

Andrew Fletcher: C├│┼╝, w tej chwili mam tylko czas na przedzieranie si─Ö przez r├│┼╝ne mixy singla "Precious". Nie posiadam iPod'a. Czy mam prawo by─ç z tego dumny?

Martin Gore: Ostatnio mia┼éem wielk─ů przyjemno┼Ť─ç s┼éucha─ç sze┼Ťciop┼éytowego zestawu tradycyjnej, gospelowej muzyki, zatytu┼éowanego "Goodbye Babylon", kt├│ry by┼é po prostu fenomenalny. "John The Revelator" jest silnie inspirowany starym, gospelowym utworem m├│wi─ůcym o autorze Apokalipsy, ale tekst naszego utworu podchodzi do tego inaczej, "Armageddon? Nie, dzi─Ökuj─Ö".

Strona g│ˇwna Do gˇry
Copyright © 2005-2017 Modern Mode
Realizacja : DIALNET
strona g│ˇwna /  news /  zespˇ│ /  dyskografia /  galeria /  teksty /  fani /  archiwum /  strona